Ruokaohjeita

Sivut

torstai 23. helmikuuta 2017

Terveyspannari




Kuuntelin tänä aamuna ohjelmaa, jossa kerrottiin suomalaisten roskikseen heittämästä ruoasta. Uskomaton määrä 25 kg/henkilö/vuosi menee ruokaa hukkaan.  
Myös lapsuudessani ruokaa jäi yli, mutta possut ym kotieläimet olivat tyytyväisiä saadessaan eteensä ruoantähteitä.
Itse olen pyrkinyt minimoimaan yli jäävän ruoan hävikin. Harvoin tarvitsee heittää mitään roskiin. Vihannekset ja hedelmät nahistuvat ja pilaantuvat toisinaan, mikäli olen ostanut niitä yli oman tarpeen enkä tarvitse niitä esim smoothieen.

Tänä aamuna huomasin viime viikonlopulta jääneitä kananmunan valkuaisia tiiviissä purkissa jääkaapissa. Suklaakakun mousseen meni 3 keltuaista ja tiedän valkuaisten säilyvän hyvinä jääkaapissa noin viikon.
Samoin olin ostanut liikaa banaaneja ja niitä oli vielä 2 kpl jäljellä. 
Pannari kuului lapsuuteni herkkuihin. Äiti teki sitä joko tavallisesta (rasvaisesta) maidosta tai juusto(terni)maidosta. Tietenkin pannariin tuli reipas nokare tuoretta voita, joten olihan siinä kaloreita.  Iltapalana se maistui herkulle mansikkahillon ja kermavaahdon kanssa.
Tämän aamun pannarini resepti on hieman vähäkalorisempi. Maku on toisenlainen, mutta sitä voi ottaa reilumman palan iltapäiväkahvin kanssa hyvällä omallatunnolla.

Taikina

2 kpl kananmunia + 3 valkuaista
6 dl kookosmaitoa(tai jotain muuta maitoa)
1 tl suolaa
2,5 dl vehnäjauhoja 
(1/2 tl kardemummaa)
(n. 1 dl rusinoita tällä kertaa)

Sekoita aineet kulhossa keskenään ja jätä tekeytymään noin puoleksi tunniksi. 
Nyt voit murskata kardemumman morttelissa, jos omistat sellaisen.


Viipaloi banaanit leivinpaperilla peitetylle pellille. Jos haluat pannariin rapeanruskean pohjan, tee se suoraan pellille. 
Voitele pelti voinokareella ja anna hieman ruskistua uunissa ennen taikinan lisäämistä.



Paista pannaria aika kuumassa lämmössä (n.240°) keskitasolla n. 10 min. 
Alenna lämpöä 220° ja paista vielä reilu 15 min. 
Tarkkaile pannarin pintaa, ettei paistu liikaa. 
Kurkista vielä pohjan kypsyyttä ennen kuin otat pois uunista.

Herkku ei kohoa ja kupruile kuten tavallinen pannari, mutta maistuu hyvälle heti kuumana tai myöhemmin kylmänä. 
Rusinoiden lisäämisen pannariin opin äidiltäni hänen viimeisinä elinvuosinaan.


Nauti pannari lempilisukkeittesi kanssa. Meillä tykätään syödä herkku tänään vadelmien, itsetehdyn omenahillon ja kermavaahdon kanssa. Pientä makeutta antaa päälle ripoteltu kookossokeri.

2 kommenttia:

  1. Tänään meillä tätä iltapalaksi. Lisäsin pannariin kuivattuja karpaloita (rusinoita ei löytynyt kaapista), lisäsin vielä rouhittua maapähkinää. Kunhan ei vaan mene koko pellillinen tänä iltana! Kiitos hyvästä ohjeesta Mansikkaheinä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kiitoksista! Nappasit yhden lempiohjeeni iltapalaksi ja suosittelen sitä muillekin.
    "Pakko" oli kiertää kaupan kautta jumpan jälkeen ostamassa kuivattuja karpaloita.
    Nyt minä kiitän mielelläni sinua! Näin niitä uusia reseptejä syntyy:))

    VastaaPoista

Kommenttisi on aina tervetullut. Kiitän siitä!
Kaikki kommentit tulevat ensin spostiini. Sitä ei ole pakko julkaista, mikäli toivot niin. Kommenttien kautta voit lähettää myös kysymyksiä liittyen blogiini. Otathan rohkeasti yhteyttä!